Nutritia inainte si dupa antrenamentele sportive

Indiferent de ce fel de antrenanent alegi sa faci, nutritia joaca un rol extrem de important.
In ultima vreme au aparut o diversitate de clase la salile de sport, astfel incat si cei care nu iubesc foarte tare sportul, ar putea gasi ceva pe gustul si pentru sanatatea lor!
Nutritia sportivului si exercitiul fizic sunt printre cele mai discutate subiecte in prezent. Frecvent, sportivii sunt expusi la diverse informatii eronate in ceea ce priveste latura nutritionala.
Nutritia sportiva prezinta o mare importanta, indiferent daca alegem sa vorbim de un sportiv recreational sau un sportiv de performanta.

Un plan nutritional bine stabilit este de mare folos atat pentru sustinerea antrenamentelor, dar si pentru imbunatatirea performantei sportive si puterea de recuperare in urma antrenamentelor.

Asadar, iti prezint cateva reguli general valabile care se aplica inainte si dupa antrenament.

  • Importanta hidratilor de carbon
    Hidratii de carbon reprezinta adevaratul combustibil pentru activitatea musculara, iar nevoia acestora este direct proportionala cu intensitatea activitatiilor fizice/ sportive.

Printre intrebarile cele mai des intalnite, sunt cu cat timp inainte si dupa incheierea unui antrenament trebuie servita masa?

  • In general este de preferat ca masa sa nu fie servita imediat inaintea unui antrenament, deoarece in timp ce muschii isi desfasoara activitatea, simultan stomacul este ocupat cu digestia mancarii, rezultand deseori intr-un disconfort  gastrointestinal pe parcursul activitatii fizice.
    Ideal ar fi sa lasi un interval de 1-3 ore de la servirea mesei si inceperea unui antrenament, in functie si de cum organismul tolereaza mancarea (ar trebui sa te cunosti).

Cateva sugestii pentru masa dinaintea unui antrenament:

  • un sandwich cu unt de arahide si o banana;
  • un iaurt grecesc si fructe de padure;
  • ovaz fiert cu lapte degresat si fructe;
  • un mar si unt de arahide;
  • o mana de nuci si stafide (in proportie de 1:2).

Toate aceste exemple de mai sus, contin proteine si carbohidrati, proteina fiind cea care repara si reconstruieste fibra musculara, iar carbohidratii reprezinta combustibilul pentru efectuarea exercitiului fizic.

Cand alegem sa vorbim despre masa de dupa antrenament, trebuie sa stii ca proteinele si hidratii de carbon devin si mai vitali. Corpul uman foloseste depozitele energetice sub forma glicogenului stocat in muschi, pentru a furniza energia necesara pe parcursul antrenamentului, iar dupa incheierea efortului aceste depozite trebuiesc refacute.
Astfel, cat de repede posibil, dupa incheierea antrenamentului asigura-ti o masa compusa din proteine si carbohidrati (in proportie de 1:3), in primele 15-30 minute, iar urmatoarea masa normala sa fie la 3-4 ore dupa aceasta.

Dupa antrenament te poti bucura de o masa, cum ar fi:

  • un smoothie (lapte si fructe);
  • un shake proteic (pentru cei mai grabiti :) );
  • cacao/ciocolata calda cu lapte;
  • iaurt cu fructe de padure;
  • pui/curcan cu garnitura de legume si 1 felie de paine integrala.

Toate aceste exemple ofera in mare proportie carbohidrati si intr-un procent mai mic proteine, dar sunt foarte accesibile si facile. Recomand primele variante, in ceea ce priveste nutritia post antrenament, deoarece aduc un plus in ceea ce priveste si rehidratarea organismului.

Cu drag,
Flavia

Flavia Manole, Nutritionist-Dietetician
Programari la Brasov si Fagaras: 0748 822 221

Lasa un comentariu

Nume
Email
Verificare + =
Posteaza-l
0

Prajitura sau chec cu mere

Daca esti in cautarea unui dulce sanatos aceasta varianta este pentru tine :)
Clasica prajitura cu mere imi aduce aminte de gustul

Citeste mai departe
Hipertensiunea arteriala

Adoptarea unui stil de viata sanatos este un element esential in prevenirea hipertensiunii arteriale (HTA), iar daca ai fost deja diagnosticat/a trebuie sa stii ca, alimentatia sanatoasa are un rol deosebit de important in gestionarea bolii

Citeste mai departe