! Mituri despre metabolismul bazal

Cu siguranta cei mai multi dintre noi, ne intrebam de ce unele persoane pot sa manance precum un adolescent, fara urma de castig ponderal, in timp ce alta persoana la cel mai mic “moft” prezinta o crestere in greutate si tocmai din aceasta cauza, doresc sa iti fac cunoscute cateva "mici" aspecte care ar trebui sa iti starneasca atentia:)

  • fiecare suntem diferiti in felul nostru, avem un anumit procent de masa musculara si depunem un anumit tip de activitate fizica zilnica 

Metabolismul  este procesul prin care organismul transforma ceea ce noi mancam in energia de care avem nevoie sa supravietuim, astfel incat toate procesele sa aiba loc intr-un mod fiziologic, normal, iar cei care sunt inzestrati cu un metabolism intens au nevoie de mult mai multe calorii, fata de cei cu un metabolism lent, incetinit.

De cele mai multe ori, ne place sa dam vina pe genetica si sa spunem ca din aceasta cauza se produce excesul ponderal, dar trebuie sa stii ca, exista modalitati prin care putem sa ne sprijinim metabolismul, mentinandu-ne astfel o greutate sanatoasa, indiferent de tipul de metabolism.

Iti prezint mai jos cateva mituri si cum poti sa le faci fata:

1) Unii spun ca rata metabolica nu se poate schimba.
Adevarul este ca in functie de genetica fiecaruia putem stimula metabolismul prin cresterea masei musculare (fiind un tesut activ).
!!! Masa musculara scade pe masura ce inaintam in varsta, iar un efort fizic sustinut este absolut necesar pentru mentinerea acesteia.

2) Se spune ca o dieta bazata pe ceai verde si ardei iute va stimula metabolismul.
Adevarul este ca fie ca iti place sau nu trebuie sa fii sigur/-a ca NU exista alimente magice (! Atentie aici fac referire si la cei care ofera minunate planuri de nutritie personalizate, dar care se bazeaza pe tot felul de suplimente/ alimente promovate in diferitele locatii).
Unele studii au aratat ca, ceaiul verde si ardeiul iute pot spori temporar rata metabolica, dar acest lucru nu inseamna ca putem sa crestem consumul caloric fara nici o grija.
Doar pentru simplul fapt, ca adaugati in mancare mai mult ardei iute, nu inseamna ca puteti manca o cantitate mult mai mare; directia corecta pentru o greutate optima este controlul portiilor si dieta echilibrata, plina de alimente bogate in nutrienti si nu dieta bazata pe ardei iute :)

3) Unii spun ca mancatul la ore tarzii incetineste metabolismul.
Adevarul este ca … aici vorbim in primul rand de extracaloriile aduse prin alimentatie.
Exista putine dovezi care sustin faptul ca mancatul dupa ora 20 cauzeaza castigul ponderal, cu toate acestea se poate produce usor excesul alimentar si mai ales seara in fata televizorului, iar caloriile extra adunate astfel, vor conduce inevitabil la cresteri in greutate, asadar moderatia este cheia din nou.
* Tot aici conteaza foarte mult tipul de alimente consumate la orele inaintate.

4) Se spune ca dietele hipocalorice si saritul peste mese duc la scaderea in greutate.
Adevarul este ca pierderea in greutate este rezultatul unui deficit de energie, prin ingerarea unui numar mai mic de calorii fata de necesarul  zilnic al organismului nostru.
Atentie ! crearea unui deficit prea mare se poate intoarce impotriva noastra, astfel incat corpul se adapteaza chiar si la regimul sever hipocaloric si foloseste mai putine calorii pentru a indeplinii acelasi numar de sarcini (si implicit cu scaderea ratei metabolice).

Asadar, sa urmezi un plan de dieta personalizat, adaptat necesitatilor fiziologice si activitatii tale zilnice, te va ajuta la mentinerea greutatii ideale si nu la scaderea ratei metabolice.

Spor in toate iti doresc!

Cu drag,
Flavia

Flavia Manole, Nutritionist Dietetician
Programari la Brasov si Fagaras: 0748 822 221 

Lasa un comentariu

Nume
Email
Verificare + =
Posteaza-l
0