Abordarea nutritionala a starilor de stres

In zilele de astazi, stresul exista pretutindeni si este asociat situatiilor neplacute la care trebuie sa facem fata, insa organismul nostru ne este un bun "aliat" prin existenta sistemului endocrin, care ne ajuta sa depasim cu bine "situatiile critice".

Asadar, in momentele stresante in sange se secreta hormoni de stres care folosesc depozitele energetice ale organismului (glicogenul din muschi, lipidele din grasimea de rezerva) sub forma de glucoza, spre a fi folosita de creier, muschi, celule, tesuturi si organe.

 

Astfel, daca glucoza eliberata in urma secretiei de adrenalina (hormon de stres) nu este folosita in efortul fizic (mecanismul de lupta sau fugi) , ea tinde sa se depuna sub forma de tesut gras (si asa s-ar explica cum ca stresul ingrasa).

Dar, atentie!

Stresul nu trebuie sa fie scuza pentru dieta dezechilibrata si kilogramele in plus, ci dimpotriva trebuie sa ne sprijinim organismul si sa ii aducem prin alimentatie toti nutrientii de care acesta are nevoie, sa faca fata acestor momente stresante.

Iti prezint mai jos cateva sfaturi utile, de care ar trebui sa tinem cont cu totii:

  • in prima faza suportul nutritional trebuie sa aiba in vedere limitarea produselor si alimentelor cu implicare directa in accentuarea starilor de stres, agitatie si nervozitate cum ar fi zaharul, alcoolul, cafeina;
  • se recomanda o dieta bogata in substante antioxidante (vitamina A, C, E, Seleniu, Zinc), dar si in complexul de vitamine B pentru buna functionare a sistemului nervos;
  • consuma glucidele complexe (painea integrala, orezul/ pastele si cerealele integrale) in detrimentul celor rafinate, albe;
  • adauga in meniul tau semintele si fructele oleaginoase, legumele cu frunze verzi, precum si pestele & fructele de mare (grasimi sanatoase cu rol antiinflamator), ouale;
  • consuma zilnic fructe si legume, pentru sporirea aportului de antioxidanti;
  • nu uita nici de grupa lactatelor (lapte, iaurt, branzeturi) si carnea slaba de pui/ curcan care sunt bogate in triptofan, un aminoacid esential care ajuta la formarea serotoninei (hormonul responsabil pentru starea de bine, calm si liniste).

Insa ca un sfat simplu pe care as mai putea sa il ofer in incheiere este ca inainte de toate acestea, ar trebui sa ne cunoastem mai intai pe noi insine foarte bine pentru o mai buna gestionare a situatiilor de stres si sa ne acordam timpul liber la nevoie!

Cu drag,
Flavia

Flavia Manole, Nutritionist-Dietetician
Programari la Brasov si Fagaras: 0748 822 221 

Lasa un comentariu

Nume
Email
Verificare + =
Posteaza-l
0

Rulada de carne la cuptor

Pentru o varianta mai sanatoasa in ceea ce priveste inlocuirea mezelului din sandwich

Citeste mai departe
Hipertensiunea arteriala

Adoptarea unui stil de viata sanatos este un element esential in prevenirea hipertensiunii arteriale (HTA), iar daca ai fost deja diagnosticat/a trebuie sa stii ca, alimentatia sanatoasa are un rol deosebit de important in gestionarea bolii

Citeste mai departe