Cateva sfaturi despre alimentatia sanatoasa in gradinite

Alimentatia copilului mic 1-3 ani este foarte importanta, insa la fel de multa atentie ar trebui sa oferim dietei zilnice si dupa aceasta varsta, respectiv 3-7 ani.
Din pacate pe masura ce timpul trece si cei mici cresc, parintii sunt prinsi de stresul cotidian (casa, munca, etc) si incep sa nu mai aloce suficienta importanta alimentatiei echilibrate si asa, incet se pot instala dezechilibrele nutritionale.
De asemenea, pe langa acest aspect se poate suprapune si o alimentatie dezechilibrata prin meniurile existente inca in (unele) gradinite/ scoli/ centre copii, etc.

Nu este o noutate, ca pe langa consultatiile in cabinet creez si meniuri pentru gradinite/scoli si tocmai de aceea m-am gandit sa va ofer cateva sfaturi, pentru ca in unele locuri inca exista vechile meniuri dezechilibrate dpdv nutritiv si care chiar ar trebui "readaptate".
NU sustin alimentatia vegana/vegetariana sau alte curente alimentare, deci vreau sa subliniez faptul ca in alimentatia celor mici trebuie sa existe cele 5 grupe principale de alimente (exceptie facand cazurile de intolerante/ alergii alimentare).

Asadar, in creearea meniurilor zilnice a alimentatiei copiilor mici si a prescolarilor ar trebui sa se tina cont de urmatoarele aspecte, extrem de importante (iar dupa cum spuneam mai sus, inca nu se tine cont de ele peste tot - motivele fiind diverse):

  • alimentatia copiilor mici si a prescolarilor ar trebui sa fie cat mai diversificata, sa asigure cele 5 grupe principale de alimente, astfel incat in cladirea meniului saptamanal sa se includa diferite
    1) surse proteice (de origine animala- carne de pui/vita/porc/peste/curcan/ oua/ lactate dar si de origine vegetala- mazare/fasole/linte/naut,etc);
    2) legume si fructe;
    3) surse amidonoase -cartofi, paste, malai, orez, etc, astfel faptul ca vom da celor mici mai des doar ceea ce vedem ca mananca sau le place nu le va asigura una din regulile de baza ale alimentatiei sanatoase - diversitatea-;
  • prepararea mancarii trebuie sa fie cat mai dietetica si sa nu ingreuneze digestia (deci snitelul sau chiftelele prajite in ulei de exemplu nu isi au locul, dar inca le mai regasim);
    Tehnica culinara de preparare a mancarii prin prajeala in ulei trebuie sa fie "corectata", regula ce tine de un stil de viata sanatos;
  • se va evita asocierea alimentelor care fac parte din aceeasi grupa de alimente la felurile de mancare servite, si anume daca de exemplu la MASA de PRANZ Felul I va fi o supa de pui cu galuste, Felul II va fi compus dintr- o bucata de carne cu garnitura de LEGUME nu cartofi/ orez sau paste fainoase cum se mai intampla...inca;
  • GUSTAREA/ DESERTUL- iaurtul cu fructe facut de noi, smoothie-urile, fructele proasptete, branzica slaba si fructe uscate sunt cateva din gustarile/ deserturile cu adevarat nutritive pentru cei mici si ar trebui sa faca parte dintr-o alimentatie echilibrata, insa si aici inca regasesc varintele de cozonac, placinta, diverse checuri, foiteaje sau biscuiti;
  • ATENTIE ! cresterea copiilor cu varste cuprinse intre 3-7 ani se va face in "salturi", nu va mai fi un proces continuu cum este in randul celor mici cu varsta cuprinsa intre 1-3 ani, iar apetitul va fi de asemenea unul variabil;
    * cel mai important este ca apetitul uneori "crescut" sa nu se satisfaca cu alimente procesate/ bogate in zaharuri rafinate/ grasimi nesanatoase, s.a.m.d, ci prin consumul unor alimente cu valoare nutritiva crescuta care sa intalneasca necesarul de macro- si micronutrienti.

Fiti buni cu voi si alegeti sanatatea!  

Daca ti-a placut acest articol te invit sa citesti si Exemplu meniu copil mic (1-3 ani)  sau DESPRE MENIURILE DIN GRĂDINIȚĂ- DE VORBĂ CU FLAVIA MANOLE, NUTRIȚIONIST-DIETETICIAN

Cu drag,
Flavia

Flavia Manole, Nutritionist Dietetician
Programari la Brasov si Fagaras: 0748 822 221

Lasa un comentariu

Nume
Email
Verificare + =
Posteaza-l
0

Rulada de carne la cuptor

Pentru o varianta mai sanatoasa in ceea ce priveste inlocuirea mezelului din sandwich

Citeste mai departe
Hipertensiunea arteriala

Adoptarea unui stil de viata sanatos este un element esential in prevenirea hipertensiunii arteriale (HTA), iar daca ai fost deja diagnosticat/a trebuie sa stii ca, alimentatia sanatoasa are un rol deosebit de important in gestionarea bolii

Citeste mai departe